Saturday, May 18, 2013

Ubahlah Sekarang....


Dunia hari ini sudah mengalami kerosakan tamadun peradaban manusia yg cukup kritis. Tidak hanya daripada golongan muda bahkan golongan tua turut terlibat sama dengan masalah ini. Perkara ini mungkin disebabkan oleh persekitaran yg diwujudkan oleh pihak tertentu yg bertanggungjawab dalam membangunkan negara beberapa dekad lalu. Kerana usaha yg telah dibuat oleh pihak yg tersebut dalam mengikis nilai-nilai Islam dalam persekitaran hidup rakyat Malaysia yg berbilang kaum. Pada mereka, biarlah kita hidup dalam suasana plural iaini semua agama adalah sama.

Perkara ini amat membimbangkan untuk kelangsungan agama di Malaysia terutama kepada penganut agama Islam kerana percampuradukkan agama yg membingungkan pemikiran orang awam yg tidak cukup pemahaman terhadap Islam. Tidak cukup dengan suasana politik yg tidak tenteram di tambah pula dengan kebejatan akhlak pemuda, perkara ini sepatutnya menjadi salah satu agenda yg utama pihak yg bertanggungjawab untuk membuat usaha dakwah yg bersesuaian dengan jiwa pemuda untuk mengubah masa depan dan suasana Malaysia yg lebih harmoni, beradab dan penuh nilai keislaman. Tetapi perkara sebaliknya terjadi, hiburan yg dihidangkan kepada pemuda seperti konsert tahun baru yg berakhir dengan pesta seks yg natijahnya 9 bulan kemudian, lahirlah seketul daging bernyawa yg digelar bayi. Daging yg bernyawa ini akhirnya dibuang di tempat yg tidak layak untuk seorang bayi untuk meneruskan hidup. Makhluk yg tidak berdosa ini seterusnya popular secara drastik dengan berita kematian sadis yg menyentuh hati, menyentuh hati manusia bukanlah 'binatang' yg melahirkan bayi itu.


Harusnya bagi pihak bertanggungjawab berusaha untuk mengubah suasana jahiliah ini dengan program dakwah yg bersikap santai yg bertepatan dengan jiwa seorang pemuda. Seorang pemuda tidak suka untuk mengikuti ceramah yg penyampainya seorang yg lurus dalam penyampaiannya tetapi ambillah contoh dengan pendekatan Ustaz Azhar Idrus yg mesra pemuda yg menjawab segala kemusykilan dengan bersahaja. Pemuda semestinya tidak suka cara penulisan seperti penulisan saya ini yg bersifat formal tetapi dengan penulisan seperti ini, informasi lebih tepat dan difahami tetapi memerlukan minat membaca yg tinggi. Hanya ulat buku sahaja suka penulisan seperti ini.

Jadi, pendakwah masa kini perlu lebih bijak dalam mendekati pemuda yg jauh dalam mengamalkan agama ini. Maka, setiap muslim bertanggungjawab untuk menjadi pendakwah walau sekadar menyebarkan salam dan senyuman yg manis dan ikhlas.



Video Ustaz Azhar Idrus

No comments:

Post a Comment